Startsida Webbkarta Om FRI Vad är en sekt? Om olika rörelser    Kontakt/Hjälp


        Nyheter
UPPROP
Europarådets kritik
Om mardrömmar
Ny litteratur
2015 års utmärkelse

Se även Media


    Ständigt aktuellt
Se upp!
Råd till anhöriga
Yttrandefrihet
Tankefrihet
Hjälpkällan
Norsk rapport del 1
Norsk rapport del 2
Film om sekter
Globalt
Sektsjälvmord - kan det  hända här?
Sektpositiva akademiker
Oseriös utbildning
 och behandling

Notiser



      Samhället

Riksdagsmotioner
SOU 1998:113
Terrordåd
Samhällets agerande
Barn i sekter
Children in cults
Ny skollag 1 aug 2010
Friskolor
Skolhälsovård
SEKTSJUKA



    Mer information
Debatter/Konferenser
Utbildning/Föreläsningar
Litteratur

Bra länkar



      
 Media/Arkiv

Media 2014
Media 2013

Media 2012
Media 2011
Media 2010
Media 2009
Media 2008
Media 2007
Media 2006

Arkiv

 


AMWAY  

Råd & Rön granskar och varnar
Under 2006 har Sveriges Konsumentråds tidskrift Råd & Rön vid flera tillfällen satt ljuset på några av de tvivelaktigheter som berör FRI:s arbetsområde. Falsk marknadsföring är ju något som FRI påstår är karakteristiskt för de flesta av de manipulativa rörelser som vi håller ögonen på. Nu har vi alltså fått hjälp av Konsumentrådet.

I marsnumret 2006 av Råd & Rön granskas Amway och Herbalife på sex sidor. Dessa två företag dominerar den svenska nätverkshandeln. Amways olika värvningsmöten skildras. Ett av "seminarierna" ordnades av underorganisationen Network 21 i Uppsala universitets aula med 1800 platser och var fullt till sista bänken. "Eleganta män avlöser varandra på scenen. Emellanåt reser sig publiken som på ett väckelsemöte och ger rungande applåder. Och alla är där för sin tro, att rejäla rikedomar väntar runt hörnet." Produkterna presenteras inte, däremot ska man bygga ett nätverk av underförsäljare. Ingen av de personer som reportern träffar verkar ha fått det bättre ekonomiskt trots att de arbetat flera år som distributörer.

Läs här om hur Amway arbetar

Amway/Quixtar – Bedrägeriets handelsmän
Lars Elgstam har läst boken "Merchants of Deception" av Eric Scheibeler [1]. Den skildrar Scheibelers egna erfarenheter av Amway från hans första kontakt med detta MLM-nätverk (Multi-Level Marketing) fram till hans konkurs. Han skriver mycket bra och läsaren får följa hur han tänker och resonerar medan han lockas djupare och djupare in i Amway.

Bli rik
Först fångas han av glädjebudskapet: du kan bli rik! Våra miljonärer kan visa dig hur man gör. Investera lite av din tid nu, så blir du så småningom så rik att du kan pensionera dig, så att hela ditt liv kommer bestå av "sex lördagar och en söndag". Det som främst lockar Eric Scheibeler är chansen att få mer tid för sin familj och sina barn. Han får en världsbild där egenföretagande ställs mot löneslaveri. Det är lönearbetet som hindrar människan från att leva livet fullt ut. Den giriga chefen bestjäl den anställde på frukten av sitt arbete genom att betala en bråkdel i lön av vad jobbet verkligen är värt. Varje anställning, oavsett lön och övriga villkor, förhånas. Ordet "jobb" blir ett skällsord.

Vägen ut ur löneslaveriet är att skaffa sig sin egen affärsrörelse och bli sin egen chef: "Vem sliter du helst för, dig själv och din fru – eller för din chef och hans fru"? Egenföretagandet påstås vara essensen av den amerikanska drömmen. Namnet Amway är en förkortning av The American Way. Idealet är den stenrika "mästerentreprenören", som tjänar pengar som gräs utan större ansträngning. Rikedom är det ultimata tecknet på framgång. Den som klarar att bli rik påstås äga en djupare förståelse för livet och världen. Amways ledare behandlas som kungligheter och adel. Rangordningen befästs med titlar som Crown, Diamond, Emerald. De dyrkas och applåderas hänfört och entusiastiskt på offentliga säljmöten och interna ledarskapskurser. De prålar med rikedomens typiska attribut som luxuösa villor, Cadillac- bilar, pälsar och juveler.

Amways lära bygger på ren mentalism, dvs individens vilja och önskningar sägs äga magisk betydelse och kraft, särskilt om de uttalas högt: "What you say is what you get" (Jfr Livets Ord!). Konsekvenserna av den läran är kusliga: Eftersom rikedom kommer till den som vill bli rik – beror fattigdom på att den fattige har en vilja och inre dragning mot misslyckande. Amway presenteras dessutom ofta i ett töcken av traditionella värden som familjen, kyrkan och patriotism. En fullständigt ohämmad och skamlös egoism och dyrkan av pengar torgförs som höjden av patriotism och kristen andlighet.

Rädda världen
Eric Scheibeler har snart svalt budskapet att kampen för den egna plånboken sammanfaller med kampen för en bättre värld. Man blir rik genom att bygga upp sin egen försäljningsorganisation under sig. Att värva och leda andra till rikedom kallas för att "sponsra" dem. På lång sikt är målet att alla människor i hela världen skall befrias genom att bli distributörer och samtidigt egenföretagare. När alla människor arbetar för sig själva, i samma organisation, och inte längre måste arbeta för sina giriga chefer, då blir alla människor i hela världen rika och oberoende.

Amway är organiserat enligt kedjebrevsprincipen. Varje person värvar ett antal nya personer som de säljer till, och dessa värvar i sin tur ytterligare ett antal personer som de säljer till, som i sin tur värvar … och så vidare. Organisationen som växer fram liknar en pyramid, med de rikaste och visaste i toppen. Dessutom uppmanas var och en att se sig själv som sittande i toppen på sin alldeles egen pyramid, tjänande massor med pengar på försäljningen till alla som han värvat och alla som dessa i sin tur värvat. En förutsättning för att det hela skall fungera är att varenda en är lojal och inte handlar av konkurrenter. "Detta är din egen affärsrörelse, handla här så handlar du av dig själv". Amway har sedan starten 1959 marknadsförts under ett antal olika namn, det senaste tillskottet är Quixtar och har fått stor spridning via Internet.

MLM (marknadsföring i flera nivåer) betyder egentligen bara en enda sak: många mellanhänder. Varor påstås bli jättebilliga eftersom det inte finns någon girig handlare som tar ut provision på dem. Samtidigt får distributörerna höra att de själva kommer bli rika på provisionen när de säljer till varandra, det gäller bara att var och en skaffar ett tillräckligt stort nät av distributörer under sig. MEN: Rent matematiskt kan en vara aldrig säljas billigt om en hel hög med människor skall bli rika av att ta ut vinst på den. Inte ens om vinsten kallas bonus och betalas ut i efterskott.

Tekniken att sälja och distribuera varor från individ till individ är den allra enklaste och mest primitiva metod som finns för att bedriva handel. Det var så man handlade i de gamla bondesamhällena. Jämfört med en riktig marknadsekonomi är rangordningen i en MLM-pyramid uppochnedvänd, ungefär som i ett adelssamhälle. På en fri marknad är kunden kung – i en MLM-pyramid är leverantören kung. På en fri marknad finns konkurrens som tvingar handlarna att ständigt hålla ner priserna – i en MLM-pyramid krävs lojalitet som förhindrar priskonkurrens. På en fri marknad tvingar konkurrensen fram en ständig utveckling av produktion och distribution för att sänka priserna - I en framgångsrik MLM-pyramid blir distributionskedjorna allt längre, vilket leder till ökande hanteringskostnader och bonusar till den växande skaran distributörer, så att slutresultatet blir högre priser. Eftersom varorna i en MLM-pyramid blir dyrare än i vanliga butiker blir det svårt att sälja dem till vanligt folk utanför organisationen. Det är lättare att sälja dem till folk som redan är inne i systemet och indoktrinerats till trohet mot det egna varumärket.

Eric Scheibeler arbetade upp en stor egen organisation och sade upp sig från sin anställning för att arbeta full tid med Amway. Han anlitades som talare och hyllades som en framgångsrik hjälte vid massmöten. Men samtidigt upptäckte han att han tjänade mycket mindre än vad som utlovats. När han diskuterade saken med sina ledare fick han höra att han måste gå en mängd kurser och seminarier för att bli mer framgångsrik.

Fokus på drömmen
Amway Motivational Organisations har till syfte att skapa och sälja tools det vill säga verktyg med vars hjälp människor påstås kunna förbättra sig själva i den ädla konsten att lyckas och tjäna pengar. Amways motivationsmaterial handlar i verkligheten inte alls om affärsmetodik eller ekonomi, utan syftar till att lära distributören att fokusera all sin uppmärksamhet på drömmen om att bli rik, och att ständigt bortse från sin påtagliga fattigdom genom att avfärda den som en betydelselös tillfällig motgång.

Grunden är massmöten som närmast liknar en korsning mellan väckelsemöten och rockkonserter, ibland hela veckoslut på lyxhotell. Karismatiska talare inspirerar tusentals hänförda anhängare. Framgångsrika medlemmar kliver fram och berättar hur de lyckats genom att använda Amways s k tools, så att nykomlingar kan se att det verkligen finns människor som blivit rika – det vill säga att systemet fungerar. Dessutom hålls mängder av mindre seminarier och säljmöten. Från mötena säljs video- och ljudupptagningar som medlemmarna förväntas prenumerera på. Dessutom säljs böcker som också glorifierar framgång och rikedom. Motivationsmaterialet syftar till att göra distributörerna "fired up", det vill säga tända och taggade.

Eric Scheibeler beskriver hur han förväntades köpa mängder med band och böcker, ständigt åka på nya kurser och massmöten med höga inträdesavgifter. När han försökte protestera och hävda att han inte hade råd eftersom han sagt upp sitt ordinarie arbete fick han rådet att låna pengar: "Du satsar ju på dig själv och din egen utveckling. Det gäller framtiden för dig och din familj. Hur mycket är du värd tycker du? Hur mycket är du beredd att satsa på dig själv? Hur mycket är du beredd att satsa på din familj?". Framgångsideologin lär att fattigdom beror på dumhet eller slöhet. "Det går, bara du anstränger dig. Det är upp till dig. Du är väl karl nog att kämpa för dina drömmar, att försörja dig själv och din familj". Eric Scheibeler beskriver hur räntor och amorteringar hopade sig, och hur behovet av pengar blev allt starkare och desperatare. Han hade kommit sig upp högt i Amways rangordning, och han firades på scen som en framgångsrik vinnare samtidigt som han i verkligheten var på väg mot ruinens brant. Han trodde – liksom de flesta andra distributörerna – att han var den ende i gruppen som var skuldsatt och kände sig som en bluff när han poserade som rik. Han började uppfatta fattigdomen som ett skamligt avskyvärt misslyckande och som en skrämmande defekt i sin egen personlighet.

Eric Scheibeler gick in i Amway utan ekonomiska problem. Hans berättelse är en skakande beskrivning av hur han steg för steg dras in i gruppen. När han slutligen är skuldsatt upp över öronen är han helt oförmögen att se att det var Amway som orsakade bekymren. Tvärtom fortsatte han drömma om miljoner och hoppades att Amway skulle vara vägen ut ur de ekonomiska bekymren ända tills konkursen var ett faktum.

Slutsatser
Eric Scheibelers första slutsats är att ingen kan tjäna pengar på Amway därför att MLM är en omöjlig ekvation. Den tesen stöds av mängder av sidor på Internet som vittnar om att ingen verkar tjäna pengar på Amway, förutom de i absoluta toppen på maktpyramiden förstås. Robert L. FitzPatrick skriver: "Den genomsnittliga inkomsten bland Amway-distributörer ligger runt 40 dollar i månaden. När deras kostnader räknas in är det uppenbart att nästan alla går med förlust. Att lyckas avancera till nivån "direct" är inte heller någon garanti för lönsamhet, snarare för ännu större förluster. När Wisconsins justitiekansler stämde Amway avslöjade deklarationerna från statens samtliga 'direct-distributörer' att de gjorde en genomsnittlig förlust på 918 dollar" [2].

Eric Scheibelers andra slutsats är att de som sitter i toppen inte heller tjänar sina pengar på försäljningen av själva varorna (tvål och andra hygienartiklar), den är bara en förevändning för att kunna sälja tools: det vill säga kurser, CD-skivor och övriga självförbättringstekniker – alltså det vi kallar Mind Control. Ruth Carter arbetade som Amway-försäljare och deltidsanställd hos en Diamond. Hon upptäckte av en händelse att endast 5% av hans inkomster kom från försäljning av Amways produkter, medan 95% av inkomsterna kom från den interna försäljningen av tools [3].

Slutsatsen kan då bli att medlemmarna i Amway betalar stora pengar för själva manipulationen, precis som scientologer och medlemmar i så många andra sekter gör.

Läsvärt:

1. Eric Scheibeler, Merchants of Deception.

2. Robert L. FitzPatrick, Ten Big Lies about MLM    

3. Ruth Carter 1999. Behind the Smoke and Mirrors.     Backstreet Publishing.

Åter till startsidan                                            Tillbaka

TERAPIFONDEN

FRI:s Terapifond har skapats för att bidra ekonomiskt till avhoppares eller uteslutnas rehabilitering.

VILL DU BLI ETT
STÖD?

BEHÖVER DU HJÄLP?

FECRIS

Läs om den europeiska organisationen för information och forskning om sekter. FECRIS har status som rådgivande organ och remissinstans i Europarådet och i FN:s ECOSOC

Se här!

Bild på "Manipulering pågår

Boken där 16 före detta sektmedlemmar berättar om sin tid i olika destruktiva rörelser.

Läs mer