Startsida Webbkarta Om FRI Vad är en sekt? Om olika rörelser    Kontakt/Hjälp


        Nyheter
UPPROP
Europarådets kritik
Om mardrömmar
Ny litteratur
2015 års utmärkelse

Se även Media


    Ständigt aktuellt
Se upp!
Råd till anhöriga
Yttrandefrihet
Tankefrihet
Hjälpkällan
Norsk rapport del 1
Norsk rapport del 2
Film om sekter
Globalt
Sektsjälvmord - kan det  hända här?
Sektpositiva akademiker
Oseriös utbildning
 och behandling

Notiser



      Samhället

Riksdagsmotioner
SOU 1998:113
Terrordåd
Samhällets agerande
Barn i sekter
Children in cults
Ny skollag 1 aug 2010
Friskolor
Skolhälsovård
SEKTSJUKA



    Mer information
Debatter/Konferenser
Utbildning/Föreläsningar
Litteratur

Bra länkar



      
 Media/Arkiv

Media 2014
Media 2013

Media 2012
Media 2011
Media 2010
Media 2009
Media 2008
Media 2007
Media 2006

Arkiv

 


KNUTBY  


Barnflickan

Helena Löfgren, beteendevetare med specialkunskaper i ledarskap, social påverkan och systematisk manipulation, följde varje dag Knutby-rättegången i Uppsala tingsrätt på plats och anlitades flitigt som sakkunnig av massmedia. Hon har här sammanfattat sin uppfattning om Sara Svenssons situation.

Sara Svensson, riksbekant som "barnflickan", beskrivs av vänner som lugn och trevlig, någon som man aldrig kunde tro skulle mörda. Som ung ostraffad kvinna passar hon heller inte in i polisens bild av en mördare.

Saras egen beskrivning av händelserna under förhör och senare även under rättegången är en berättelse om systematisk manipulation. Pastorn som var hennes religiösa ledare utnyttjade det inflytande han hade över henne. Han svepte in henne i kärlek för att sedan isolera och bryta ned henne tills hon blev hans lydiga verktyg. Ett verktyg som användes för att tillfredsställa hans egna själviska behov av nästa älskarinna.

Brottet i det idylliska Knutby har förvånat Sverige. Att det skedde inom en pingstförsamling har chockat många. Men mest skrämmande är tanken att en människa kan manipulera en annan så till den grad att den blir en villig slav som blint lyder sin härskare.

Pastor Helge Fossmo dömdes av Uppsala tingsrätt till livstids fängelse för anstiftan till mord på sin hustru och mordförsök på älskarinnans make genom "intensiv, målmedveten och långvarig påverkan" av Sara Svensson.

Han fick makt över henne genom att manipulera hennes känslor med "kickar", kärlek och rädsla; genom tankar där han förvränger språket och kortsluter hennes tankebanor; genom att förändra hennes beteende i fråga om boende, ekonomi och relationer med andra och genom att manipulera information där han får henne att berätta allt. Hon däremot får inte hela bilden klar för sig eftersom han undanhåller, förvränger och ljuger.

Relationen tog sin början 2001 med att de som församlingsmedlemmar på tumanhand ägnade sig åt förbön för Åsa Waldau. När Helge började uppvakta Sara kallade han deras kärlek himmelsk: något rent som var högre än kärleken de hade i sina äktenskap. Så småningom intensifierar han uppvaktningen genom att tala om för Sara att de ska ingå ett förbund, en lydnadshandling inför Gud. Ett samlag. Sara blir förälskad och en intensiv kärleksaffär tar sin början. Sommaren nalkades och snart skulle de inte kunna ses så mycket. Då blir Helge plötsligt mycket sjuk. Detta är tecken på en andlig kamp. Hon skjutsar honom till sjukhuset och vakar över honom på natten. De kommer hem igen och Saras man kommer för att hämta henne. Helge blir sämre och Sara måste fungera som hans sköld i hans andliga kamp. Därför måste hon stanna vid hans sida, dag och natt.

Saras man gick med på detta och åkte hem. Dagen därpå flyttade Helges hustru ut ur sovrummet. Detta tyder på en miljö där pastorn har ett enormt inflytande på sin omgivning. Han hade i ett tidigt skede splittrat Sara och hennes man under "äktenskapsrådgivning" för att sedan trycka ned maken och skylla allt på honom.

Under minst åtta månader fortgick den andliga kampen. De var ute ibland tillsammans, men på nätterna kunde Sara se fysiska tecken på den andliga kampen. Segern vanns alltid genom ett samlag. Om hon lämnade honom i sovrummet svimmade han av och hon förstod då hur viktig hennes roll var. - Han spelade så bra och jag gick på det, gråter Sara i rätten.

Det är nu Helge har alla möjligheter att manipulera Sara. Hon har redan börjat förändra sitt beteende, tankar och känslor genom att rationalisera affären med Helge som himmelsk kärlek. Hon börjar öppna dörren till sitt inre rum för honom och han har hennes kärlek i sin hand.

För att kunna påverka någon behövs även auktoritet, att framstå som kunnig och trovärdig. Den har Helge till stor del redan genom sin ställning som pastor, sin bibelkunskap och i rollen som hennes själavårdare. Att stå nära Gud ger ytterligare auktoritet. Hans sanndrömmar om första hustruns död är ett tecken på att Gud talar till honom. Många olika små händelser bygger upp pastorns andliga image.

En dag har Sara och Helge ett allvarligt samtal.
- Om Gud sa att du skulle döda en människa, skulle du göra det? frågar Helge.
- Om jag verkligen vet att det är Gud som säger det, så måste jag lyda, svarade Sara. Om Gud vill att någon ska dö tar han hem den själv, fortsätter hon.
- Om Gud vill använda dina händer? insisterar Helge. Helge har alltid betonat lydnad, berättar Sara. Han talar om hur Gud ber Abraham att offra sin äldste son. Men i sista stund säger Gud stopp, eftersom han bara ville pröva Abrahams lydnad.

Helge och Sara planerar att gifta sig, men när Åsa och de andra ledarna inte accepterar att detta är Guds vilja, förändras Saras roll. Hon är nu fresterskan som fått Helge på fall och som han måste övervinna genom att fortsätta ha henne i sovrummet.

Sara berättar i rätten:
- Jag fick höra från början att jag var den stora synderskan. Men förstod inte vad jag gjort för fel och kunde inte ångra mig. Jag var inte förkrossad och försökte febrilt att förstå.

Kort därpå berättar Helge för Sara att han fått ett brev från någon han inte känner. Där står det att hans första fru fick tas ifrån honom och att hans andra fru också kommer att tas ifrån honom. I hans närhet finns en annan kvinna som är skapad för honom, men hon befinner sig i ett annat äktenskap (Sara). Ytterligare ett tecken på att Gud talar till Helge.

Det är alltså Sara som är synderskan och fresterskan. Det har hon svårt att förstå och acceptera.
- De (ledarna) såg att jag var oförändrad i stället för förkrossad. Åsa ville att jag skulle säga förlåt men det ville jag inte. Åsa var först kärleksfull men tog sedan av kärlek avstånd för att det inte hjälpte att tala med mig. Det gjorde ont. Varje dag var jag så rädd att Gud skulle lämna mig. Jag bad, men fick höra genom Helge att jag var oförändrad, berättar Sara gråtande i rätten.

Nästan hela år 2003 är Helge den ende Sara talar med. Så långt hade det gått. På sommaren rasade tillvaron ihop för Sara.
- Jag fick hela tiden höra att jag var högmodig, vidrig, oförbätterlig och att jag troligen kommer att hamna i helvetet, berättar Sara i rätten.

Helge blandade förakt med närhet, något som många misshandlade kvinnor känner igen.
- Jag trodde att Helge behövde trycka ner mig totalt för att jag skulle hålla mig på min plats.
- Sara, du är en så vidrig och högmodig bitch, en ointelligent, blond och falsk fresterska. Ord som gör så ont, och så avslutade han med att säga "jag älskar dig", berättar Sara. Sara var tacksam för att Helge älskade henne trots att hon var så vidrig.

Under denna period har Helge inlett en ny kärleksaffär, denna gång med grannfrun. De träffas för det mesta på nätterna. Ibland kommer den nya älskarinnan på besök i sovrummet. Då får Sara sova på soffan för att sedan bli uppkallad igen när besöket är över. Allt medan pastorns hustru sover i ett annat rum.

Det är alltså i detta nedbrutna skick Sara befinner sig när Helge systematiskt planterar tanken på att hustrun ska dö och att Sara ska utföra dådet som en lydnadshandling. Hon ska göra det för hans skull, för Guds skull och för sin egen skull, för att få nåd. När Sara försöker göra Guds vilja genom att överfalla den sovande hustrun med en hammare, misslyckas hon. Hustrun vaknar och i tumultet tar hustrun ifrån Sara hammaren.

Sara förskjuts av församlingen, vilket är detsamma som att förskjutas av Gud.

Nu, ännu mer desperat, kontaktas hon av Helge via anonyma sms och ett oräkneligt antal telefonsamtal. Det tar flera månader innan Helge får Sara att till slut mörda hustrun och försöka mörda älskarinnans man. Han gör det, som han själv säger i rätten, genom att "hjälpa Gud på traven" genom sms och telefonsamtal.

Sara tror det är Guds vilja att testa hennes tro genom en extrem lydnadshandling. Liksom Abraham ska hon visa att hon är villig. När hon går in i huset med pistolen tittar hon en sista gång på mobilen. Har Gud nu sett att hon är villig? Men det har inte kommit något sms. Hon är tvungen att genomföra handlingen.

Det är inte första gången vi har sett att manipulation kan gå så långt som till mord och självmord. Massjälvmorden i Jonestown, Waco, Schweiz och Kanada. Massmorden i Tokyo.

Det är heller inte första gången vi sett hur offer manipuleras till att bli lojala med sina förövare. I USA kidnappades Patricia Hearst och våldtogs för att sedan råna banker tillsammans med förövarna. Sverige chockades vid Norrmalmstorgsdramat över att gisslan kunde försvara sina kidnappare.

Hur många gånger ska någon stor tragedi inträffa innan politikerna agerar? Trots Knutbytragedin säger regeringen att inget kommer att göras av den utredning som gjordes redan 1998, SOU 1998:113.


Domarna

Sara Svensson dömdes den 30 juli 2004 av Uppsala tingsrätt för mord på pastor Helge Fossmos andra hustru och mordförsök på Daniel Linde. Påföljd: Rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Helge Fossmo dömdes till livstids fängelse för anstiftan till dessa mord och mordförsök.

Båda domarna har överklagats till Hovrätten.

Madeleine Leijonhufvud, professor i straffrätt vid Stockholms universitet, ser ytterligare ett brott - det brott som pastorn har begått mot barnflickan. Han har ju inte bara på ett utstuderat sätt utnyttjat Sara Svenssons kärlek till honom och hennes beroende av honom som religiös ledare för att få henne att utföra ett mord och mordförsök. Han har hållit henne i en mental fångenskap. Hon har varit helt i hans våld. Han har utnyttjat henne på alla sätt - hon har arbetat åt honom och stått till tjänst sexuellt. "Jag undrar om inte det är ett brott i sig." säger Leijonhufvud i en intervju i DN 040731 och nämner fridskränkning som en möjlig brottsrubricering.


Bakgrund och slutsats

Knutbys Filadelfiaförsamling - under 2004 förmodligen det mest uppmärksammade målet för massmedias intresse - kom någon gång på 80-talet att infiltreras av unga, karismatiska och ofta vackra människor. De ville fjärma sig från pingströrelsen och har först efter tragedin med mord och mordförsök i januari 2004 velat framstå som en vanlig pingstförsamling. Många bekymrade anhöriga och avhoppade medlemmar från församlingen har dock långt tidigare rapporterat om missförhållanden. Rapporter om övergrepp, även i skolan, har funnits i flera år. Pingströrelsen i stort är öppen och demokratisk. Filadelfiaförsamlingen i Stockholm har försökt tala Knutby-folket till rätta men misslyckats med att få någon kommunikation till stånd före tragedin.

Knutby-församlingen har starka band till Trosrörelsen. Flera av de inblandade har gått i Livets Ords bibelskola i Uppsala. De har alltså bl a fått lära sig kvinnoförakt, att tillämpa aga och att iaktta total lydnad gentemot överordnade. Personer i ledande ställning anser sig stå över svensk lagstiftning. Att det förhåller sig så inom Trosrörelsen och även många andra manipulativa rörelser är välbekant för FRI. Tyvärr verkar det behövas dramer liknande detta för att för oss välkända förhållanden ska tydliggöras.

Hittills har av naturliga skäl allt intresse fokuserats på de direkt inblandade i händelserna kring de två personer som dömts för brott. För att undvika liknande händelser i framtiden får vi hoppas att rättsväsendet, skolväsendet, Socialstyrelsen och andra berörda myndigheter tar lärdom och använder Knutby-händelserna som pilotfall för en noggrann utredning. I en sådan utredning är det viktigt att personer som kan tolka det språk som används och har kunskap om hur världen för slutna grupper av denna typ ser ut inifrån gruppens utsiktspunkt och hur individerna i gruppen på denna grundval fungerar och agerar. Det är annars så gott som omöjligt att kommunicera och tolka yttranden och händelser. Vi hoppas också att myndigheter som har tillsynsansvar för barnen i Knutby och andra utomstående som är bemyndigade tar sitt ansvar och reder ut förhållandena i församlingen.

Likaså räknar vi med att de styrande i Filadelfiaförsamlingen i Stockholm tar itu med församlingar inom pingströrelsen som använder sig av de ledarskapsmodeller som tillämpats i Knutby, där all makt utgår från pastorn eller en liten styrelse och inte från församlingen.

Läs mer


Kritik av Knutby är inte hets mot folkgrupp

Psykoterapeuten Rigmor Robérts kritiska uttalanden om Knutbyförsamlingen utgör inte hets mot folkgrupp eller förtal. JK har granskat åtta anmälningar från personer med anknytning till Knutby-församlingen. Robért har gjort kritiska uttalanden i press och teve. "Kvinnoförtrycket i Knutby är förskräckligt. Jag vill se en Lex Knutby – en lag som förbjuder otillbörlig press och kontroll av människor", säger Robért som hävdar att personer som lämnar eller kritiserar Knutbyförsamlingen trakasseras.
(DN:s nätupplaga 13/1-06)

Rigmor Robért, läkare och psykoterapeut med utbildning vid Junginstitutet i Zürich, höll i november 2005 en välbesökt föreläsning i ABF-huset i FRI:s regi om vad hon kallar "karismatisk psykoterapi". Utbildningen tog många år men blev inte riktigt som hon tänkt sig och slutade i en dramatisk tribunal. Men erfarenheterna från Junginstitutet har hjälpt henne att förstå hur andra påverkas i beroenderelationer och ohälsosamma grupper som i Knutby. "Unga medlemmar i Knutby Filadelfia har trätt in i Åsa Waldaus tankevärld", säger Robért. I Zürich gick hon själv in i Jungs tankevärld.


Fossmo tilll Europadomstolen

Helge Fossmo, f d pastor i Knutby, anser att han är oskyldigt dömd och att domstolen som dömde honom bröt mot de mänskliga rättigheter som Sverige förbundit sig att efterfölja. I Strasbourg bekräftar man att en anmälan från Fossmo finns. Det är inte bestämt när saken ska tas upp. Europadomstolen kan inte upphäva nationella domstolars avgöranden, men om mänskliga rättigheter är kränkta kan de tillerkänna den klagande skadestånd.
(DN och "Vårt land" 11/1-06)


SEKTSJÄLVMORD - KAN DET HÄNDA HÄR? är en av de första rubrikerna FRI införde på hemsidan. Alla självmord som beskrivs där innefattar också mord. Fram till Knutby-händelserna har Sverige varit befriat från sådana mord. Dock får vi inte glömma alla självmord både i Sverige och i andra länder, som varit ett resultat av att människor manipuleras, kränks och utnyttjas. De är många.

Vi får heller aldrig glömma svaret som vi fått på vår fråga till många avhoppare:
- Skulle du kunnat gå i döden för eller tillsammans med din ledare?  Svaret var tveklöst JA! Detta tar vi på djupaste allvar.

Läs mer under Sektsjälvmord/mord


En "Knutbymor" vädjar

På DN Debatt kunde man i dec 2007 läsa följande vädjan:

"Till landets kristna befolkning, till alla församlingar inom olika samfund vädjar jag. ... Ni har alla ett ansvar för att ta vara på Knutbygruppen som hamnat så fel. Unga människor med många små barn ligger bildligt talat sårade och sargade i diket. Ni går förbi. Ingen har stannat och tagit hand om de förvirrade och skadade i diket. Finns det ingen barmhärtig samarit bland Sveriges kristna människor? Ni låter Åsa Waldau med manipulerande ledarskap fortsätta att föra dessa människor vilse ... Medierna har gjort den självlärda Åsa Waldau till kändispastor som får uttala sig som expert och företrädare för kristna människor i teve och press ... Människorna i Knutbygruppen säger att de är lyckliga. De skänker allt de har till församlingens många pastorer: sina pengar, sin fritid, sin karriär, sina liv, ja till och med sina barn som uppfostras i Knutbyandan. ... Uttrycker man sin åsikt får man inte längre ha kontakt med barn och barnbarn. Det är straffet från Åsa Waldau, som då känner sig kränkt. Jag frågar alla föräldrar, släktingar och vänner till medlemmar i Knutby Filadelfia: Ska vi acceptera det? ... Vill ni att era barnbarn ska växa upp i Åsa Waldaus värld? Åren går fort. Snart ska barnbarnen ha en utbildning. Ska inte heller de få normala liv eftersom deras föräldrar tror på Åsa Waldaus förkunnelse om att eftersom världens undergång är nära är det inte någon idé att skaffa sig en utbildning? ... Jag vet att jag kanske aldrig mer får träffa mina barn på grund av vad jag skriver här, men det är ett sista rop på hjälp. Jag orkar snart inte mer, men vill inte heller ge upp.

Ewa Westman, mor till två vuxna barn i Knutbyförsamlingen."

Ingrid Rost, som var redaktör för föreningen FRI:s medlemsskrift FRI-Brevet, citerade Ewas insändare. Hennes kommentarer:

"Ewas vädjan är gripande, isynnerhet för oss som förlorat barn till en destruktiv grupp, i detta fall till trosrörelsen/Livets Ord. Några Knutbypastorer har gått Livets Ords bibelskola eller motsvarande. Men det märkliga är att Ewa bland de församlingar hon räknar upp (i en lång mening jag utelämnat) även vädjar till trosrörelsen! Aktiv hjälp från det hållet är utesluten. Det vore att sätta bocken till trädgårdsmästare."

I DN 23/12 2007 låter ärkebiskopen Anders Wejryd meddela att man i Sveriges Kristna Råd (som har 27 medlemskyrkor med olika inriktning) ska diskutera det som sägs i debattartikeln "efter helgerna". Sten-Gunnar Hedin, föreståndare för Pingströrelsen, anser att Åsa Waldau måste lämna Knutby. "Det är enda sättet för henne att visa att anklagelserna inte stämmer." Waldaus kommentar karakteriseras av invektiv: "Usla lögner. Vedervärdiga påhopp". Alexander Westman, son till Ewa, medger att han har en väldigt dålig relation till sina föräldrar. "Men det har ingenting med Åsa Waldau eller Knutby att göra. ... Det stämmer inte att vi skulle leva avskärmade från omvärlden."

Läs mer
Läs också boken "Knutbykoden"


Åter till startsidan                                            Tillbaka

TERAPIFONDEN

FRI:s Terapifond har skapats för att bidra ekonomiskt till avhoppares eller uteslutnas rehabilitering.

VILL DU BLI ETT
STÖD?

BEHÖVER DU HJÄLP?

FECRIS

Läs om den europeiska organisationen för information och forskning om sekter. FECRIS har status som rådgivande organ och remissinstans i Europarådet och i FN:s ECOSOC

Se här!

Bild på "Manipulering pågår

Boken där 16 före detta sektmedlemmar berättar om sin tid i olika destruktiva rörelser.

Läs mer